FacebookTwitter

Taler på sociale medier

By on dec 13, 2014 in The making of | 0 comments

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter
Share?

Dette er et eksperiment. En slags ‘walking the talk’. En samskabelse af indhold om taler på sociale medier. Du kan læse hvem der allereder har bidraget nederst i teksten. Dette er 1. version, så der står ikke nogen nu. Det er der, kommer fra to oplæg jeg tidligere har lavet og en masse tanker: I 2013 holdt jeg oplæg i Washington DC med Trine Nebel om taler og sociale medier og en tilpasset version holdt jeg i Bruxelles året efter. Desuden har jeg arbejdet med det i Københavns Kommune og for Ministeriet for Klima, Energi og Bygning.

Disclaimer: Jeg har ikke gjort alt dette og det er ikke sikkert, at det vil være optimalt. Det afhænger af situationen. Dette er en bruttoliste af ideer.

 

Taler på sociale medier

Taleskrivning er noget med Aristoteles og uforståelige græske begreber, der lyder som de tre musketerer. Sociale medier er Obama, Obey og det, de unge vil have. Taler er monolog til små grupper af passive mennesker. Sociale medier er aktiv dialog, Big Data og KÆMPE tal. Derfor er sociale medier det, chefen vil have! Men kan det passe?

Hvis du går til stålet, erkender social-medie folk at god skik på sociale medier er ligesom samtale, dialog og konversation – for intet slår ansigt-til-ansigt kommunikation mellem mennesker: Og det er det, talen er. Alligevel lever taler og sociale medier i hver sin verden. Men hvorfor kan vi ikke kombinere det bedre?

Her er nogle tanker om hvordan taleskrivning og taler kan begå sig i en digital og social verden, og hvordan taler kan få store tal og blive dét de unge og chefen vil have.

Jeg har ikke alle svarene, så skriv endeligt andre ideer, så opdaterer jeg artiklen løbende. Det er sådan lidt multi-channel cross-media content co-creation and curation – det her.

 

Hvorfor ringer de ikke?

En tale starter med en indledning, men først er der en anledning. Og hvis du ikke har en, kan du lave den. Sociale medier betyder nemlig at du har et publikum også selvom du ikke har dem samlet ét sted, ventende med røven i sædet og et podium foran. Hvis du har lysten og budskabet kan du skabe anledningen og platformen med sociale medier.

Der er virkelig ikke nogen god grund til at være knotten bare fordi ingen invitere dig til at tale om det du brænder for. Hvorfor vente på en invitation, når du kan newsjacke, stille dig op på et gadehjørne eller optage din tale med din iPhone, som mange politiske kandidater gør.

Du har mange muligheder:

Så har du en anledning og et publikum, der vil lytte. Så er du i gang.

 

Ud og se med…

Når du har en anledning skal du også have et budskab. Og det skal kommunikeres – derfor skal du researche. Men det er ikke envejs-kommunikation for du kan kombinere monitorering med deltagelse i debatten og måske en idestorm, hvor du henter input fra deltagerne. Alt sammen kan styrke din tales målrettethed til din målgruppe, styrke din priming og skabe ejerskab og lydhørhed til dine budskaber allerede før du siger dem.

Du har mange muligheder

Det giver dig gode input du kan vinkle på eller nævne for at gøre din tale aktuel og vedkommende. På den måde kan du bedre prime og frame dit budskab så det passer til målgruppen og den kontekst de er i lige nu.

På den måde får du en god målgruppeforståelse til når du skal skrive, du kan teste dine ord og konkrete input til talen fra målgruppen og du har vigtigt materiale til at sprede talens budskaber efter den er holdt.

 

Fingrene på tastaturet

Når du har researchen klar handler det om at skrive en tale, der passer i en verden af sociale medier. Du skal fastholde din hype og samle det digitale publikum, du ønsker skal lytte til dig, men du skal også gøre selve teksten delevenlig, så den kan komme ud til den digitale målgruppe.

Du har mange muligheder

Så har du skabt en god grobund for talens afholdelse.

 

Op på podiet

Når talen bliver holdt rammer den det publikum, der er til stede – men den rammer også bredere end det. I hvert fald hvis du tænker sociale medier ind i planlægningen. Der er noget forarbejde der skal gøres for at gøre hele begivenheden delevenlig og få talens budskaber endnu længere ud.

Du har mange muligheder.

Der er også nogle ting du kan gøre, som vil gøre det nemmere senere at holde liv i debatten fra din tale.

 

Når adrenalinen har lagt sig

Når talens tekst er lagt på hjemmesiden er den en blog. Og den skulle behandles som en blog. DenFri (tak til @MartinIngolf) har nogle fede features til at trimme din tekst til sociale medier og sharability, som ingen taleskriver skulle se sig for stor til at bruge på deres online talemanuskripter.

Du har flere muligheder.

 

Når du har sovet på det

Talens liv slutter ikke når din taler går ned fra podiet, den slutter ikke engang når du har sovet på det og vågner op dagen efter. Der går RIGTIGT meget research o, tid og ressourcer på at skrive en god tale – man skulle være et skarn hvis man ikke fik mest muligt for al bøvlet.

Du har mange muligheder.

Du har MANGE muligheder. Faktisk er det bare at gå igang.