FacebookTwitter

Fortæl den gode historie

By on okt 20, 2013 in About me | 0 comments

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter
Share?

Artiklen blev bragt første gang i BUPL’s Børn&Unge 17/10 2013.
Antropolog og taleskriver Rune Kier Nielsen har rådgivet folketingsmedlemmer, borgmesterkandidater og græsrødder i politisk kommunikation. Her rådgiver han pædagoger om, hvordan de kommunikerer en god sag.
Runes opskrift på den gode historie

  1. Start i god tid med forarbejdet, og find ud af, hvilke værdier der taler direkte til den politiker, du gerne vil overbevise. Formuler så den historie om børn og unge, der illustrerer værdierne. Brug dine erfaringer fra hverdagen.
  2. Historier er enkeltstående. De skal bakkes op med tal for, hvor mange der oplever det, som du beskriver, og hvor mange der bakker op om din idé eller dit synspunkt. Her kan sociale medier være gode til netop at vise opbakning – gennem ‘likes’, ‘shares’ og kommentarer.
  3. Præsenter din historie på en måde, hvor modtageren ikke taber ansigt ved at lade sig overbevise. Start med at antage, at politikeren mener det samme som dig i overensstemmelse med vedkommendes værdier, og vær så forundret. Det hjælper, hvis politikeren får opfattelsen af, at du kunne finde på at stemme på vedkommende

Har pædagogerne en god sag?
»Pædagogerne har en særdeles god sag, men den skal også kommunikeres som sådan. Børn og unge er tæt på vores virkelighed: Vi har været børn selv, mange har børn, og vi kender i hvert fald alle nogle børn og unge. Deres trivsel betyder meget for os følelsesmæssigt, og det er et rigtig godt udgangspunkt. Den gribende menneskelige historie er svær at argumentere imod med økonomi, statistik og regneark.«

Hvordan kan historien fortælles, så politikerne får sympati for sagen?
»Man skal undgå at blive for konfrontatorisk og anklagende. I stedet skal man gøre det så let og attraktivt som muligt for en politiker at dele ens holdning. Man kan fra starten overveje, hvilke politikere der allerede deler ens holdninger, og vise dem sin støtte i læserbreve eller på Facebook – så kan andre politikere også se fordelen. Aktiviteter på sociale medier kan give omtale andre steder.«

Hvad er vigtigst, når man vil have politikernes opmærksomhed?
»Ligesom al anden overbevisning handler det om at kende den, du skal overbevise. For pædagoger handler det ofte om arbejdsvilkår og livet for konkrete børn. Men politikere befinder sig et andet sted. De skal prioritere midler i det kommende budget, og de skal sikre høje faglige mål og vise resultater. Tag udgangspunkt i politikernes virkelighed, og vis dem, at du kender en vej til at nå deres mål. Overbevis dem om, at dit mål ligger i naturlig forlængelse af deres egen overbevisning.«

 

8 minutter – Fortællingen fænger
Vores menneskehjerne er indrettet sådan, at hvis du holder tale, kan vi koncentrere os i 8 minutter. Hvis du fortæller os en god historie, får du 8 minutter mere. Politikere vil derfor elske at få en god hverdagsfortælling at fyre af i deres valgkamp.

 

Talens 3 uundværlige
Rune Kier Nielsen er ansat som taleskriver for klimaminister Martin Lidegaard (R), og for ham indeholder den gode tale 3 historier.

  1. Story of Self – Fortæller om, hvorfor du er afsenderen
  2. Story of Us – Fortæller, hvad vi skal sammen
  3. Story of Now – Fortæller, hvorfor vi skal begynde lige nu

Kilde: Rune Kier Nielsen, som refererer amerikaneren Marshall Ganz fra Harvard School of Leadership